Sunday, February 18, 2007

langit penuh cahaya keindahan

semenjak 2/3 hari ini..keningau sering di hiburkan oleh cahaya2 keindahan yg berada di atas langit pada waktu malam.cahaya2 itu sudah semestinya dari cahaya mercun..iya memandangkan perayaan tahun baru cina sudah hampir tiba agaknya..keindahan cahaya2 mercun sebegini jarang sekali boleh di dapati di keningau..jadi saya membuat keputusan utk tidak mensia-siakan peluang sebegini..17/2/07 malam saat2 yg di tunggu oleh communiti2 cina utk menyambut perayaan tahun baru mereka tepat pada jam 12.00 saya sekali lagi keluar ke halaman rumah untuk menyaksikan gelagat2 kejiranan saya..ternyata malam itu sangat indah bagi saya..langit yg kelihatan dalam kegelapan kini berubah menjadi cahaya2 keindahan..saya melupakan gelagat2 kejiranan dan saya memfokus ke arah langit..pelbagai jenis bunyi letupan dan cahaya indah yg saya dengar dan lihat..ini membuatkan saya sungguh terpegun melihat..inilah malam yg sungguh di nanti2kan oleh communiti2 cina di malaysia..sambil mata melihat cahaya, telinga mendengar bunyi hati saya sungguh gembira dengan ini semua..saya termenung seketika dan terfikir dengan negara2 peperangan seperti iraq and palestin adakah mereka gembira mendengar bunyi2 letupan seperti yg saya dengar di tempat saya..adakah mereka melihat keindahan cahaya di langit..bagi saya mereka tidak berkesempatan melihat kerna mereka lebih ingin menyembunyikan diri dari terdengar bunyi letupan dan cahaya2 yg boleh menghancurkan kehidupan mereka..maksud saya letupan di tempat mereka adalah senjata2 pemusnah yg boleh melibatkan kematian dan cahaya adalah dari cahaya2 senjata besar iaitu bom atom etc...di sebalik kita bergembira di tempat kita ada juga orang yang berteriakan untuk meminta tolong di negara2 perang..ini cuma adaian saya..balik kepada bunyi-bunyian letupan yg kuat tapi di sebalik bunyi itu kelihatan cahaya2 keindahan yg berkumandang di langit ini berlaku di tempat2 tiadanya peperangan pada waktu itu..yeahaa inilah malam yg sungguh indah bagi saya..inilah keindahan yg saya tunggu2.heheh..saya ucapkan gong xi fat tsai kepada semua warga cina di seluruh dunia..haha..gong xi fat tsai angpau na lai..huhuh

PLAYLIST:everybody love irene,club 8,the kill

2 comments:

Freeviolence said...

teringat dulu waktu kecik2 dulu, time tahun baru cina pigi kejar singa2 n pungut mercun yg nda meletup hehe..

Mijul Mojas said...

sungguh saya ingin kata kn...
dalang semua perang yg trcetus adalah dr sikap kepimpinan president amerika yg tamakkn kekuasaan dan kekayaan negara lain..
mnentang terrorisma katanya tp sbnrnya mereka mnntng org yg inginkn keamanan untk negara sendiri dari pencerobohan HARAM..

kerana peghasilan sumber pembuatan nuclear hanyalah alasan untuk mmbntu negara ank buahnya israel untk mnghapuskan negara miskin dan mamiliki sumber kekayaan yg semula jadinya hak si negara mangsa perang...

Tapi siapa tau yg mungkin amerika jgk sdh menghasilkan bom nuclearnya sendiri sebagai persedian kemungkinan negara mereka akan diserang...
siapa tau??

kita sebagai kelompok/komuniti kecil tidak mampu mngubah tp boleh mnyedarkan org dengan sikap keperihatinan kita...
org kata music yg kita cintai adalah music pemusnah tp mereka tdk sedar mesej yg ingin kita sampaikan memenuhi mesej yg berguna sebagai penyedaran kepada komuniti yg lebih besar yg kini semakin tenggelam d bawa kemewahan dan ketamankan kuasa seperti amerika dan israel...
fakta yang terang hanyalh hapuskan terrorisma tp mereka lar sebenarnya terrorist kepada negara yg mereka ceroboh...
penceroboh adalah terrorist..
terrorist sama dengan perompak dan pencuri...
mereka merompak kekayaan negara lain dan mencuri hak untuk hidup negara lain...
mereka lar sebenarnya "TERRORIST"

nice blog u hv chie.... +BOY+